Ceny energií otřásají Českou republikou

Jak reagovat, když vám dorazí oznámení o zvýšení ceny za dodávky energií?

Na spotřebitelskou poradnu dTestu se v posledních dnech obracejí desítky spotřebitelů s dotazy k postupu dodavatelů energií, kteří jim sdělují, že jsou nuceni zdražit dodávky elektřiny nebo plynu i u smluv s garantovanou cenou na dobu určitou. Mají na to dodavatelé právo? Co má spotřebitel v takové situaci udělat?

Mnoho dodavatelů energií právě informuje své zákazníky o nutné změně ceníku s odůvodněním, že za současné situace raketového růstu cen už nejsou schopni dodávat energie za původních podmínek, které slíbili při uzavření smlouvy.

„Spotřebitelé jsou zmatení. Očekávali, že uzavření smlouvy na dobu určitou s fixovanou cenou je právě před takovými cenovými výkyvy ochrání,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Podstatou sdělení dodavatele je, že ceny energií se výrazně zvyšují, a spotřebitel tak může volit mezi akceptací zvýšení ceny a možností od dodavatele odejít, což je právo, které mu v takové situaci dává zákon.

Dodavatelé obvykle nemají právo měnit ceny u smluv uzavřených na dobu určitou s pevně garantovanou cenou.

„Například společnost Europe Easy Energy oznámila zvýšení ceny od 1. listopadu 2021, přičemž současně poučila spotřebitele o právu od smlouvy odstoupit nejpozději 10. den přede dnem zvýšení ceny. To je zákonem předvídaný postup pro takový případ,“ řekla Eduarda Hekšová. A pokračuje: „Ale klademe si otázku, zda je změna cenového plánu u fixované ceny oprávněná. Přesto, že dodavatel takovou možnost v ceníku i v obchodních podmínkách předvídá, může to být pro spotřebitele překvapivé ustanovení, o což by se mohl v případném sporu s dodavatelem opřít.“

Jsou-li spotřebitelé v této situaci, musejí se rychle rozhodnout, co pro ně bude dále nejvýhodnější. Mohou se pokusit trvat na původně slíbené fixované ceně, což může vést i ke sporu s dodavatelem. Nebo mohou využít této situace k opuštění dodavatele, s nímž nejsou spokojeni.

„Doporučujeme srovnat si ceny různých dodavatelů ve srovnávačích dostupných na webových stránkách Energetického regulačního úřadua dohodnout se s novým dodavatelem. Teprve potom je vhodné odstoupit od smlouvy s tím stávajícím. Pokud spotřebitel pouze odstoupí od smlouvy a neuzavře smlouvu jinou, může se nechtěně dostat do režimu neoprávněného odběru. Dodávka od nového dodavatele by totiž měla plynule navazovat na tu původní,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Spotřebitelská organizace dTest radí spotřebitelům i v situacích spojených se změnou dodavatele. Více informací se dozvíte v brožuře Jak se vyznat v energetice, kterou si lze stáhnout zdarma na www.dtest.cz/energetika. Řešíte-li konkrétní problém, neváhejte se obrátit na spotřebitelskou poradnu dTestu.

S ohledem na současnou turbulentní situaci na trhu s energiemi lze očekávat, že v nejbližší době budou nuceni ceny elektřiny a plynu zvedat i další dodavatelé. Proto pomáháme spotřebitelům nalézt účinná opatření vedoucí ke snížení spotřeby energií v domácnosti. Spotřebitelé se mohou na dTest obrátit pro radu na telefonním čísle 222 767 224 nebo webu www.dtest.cz/step.

7. 10. 2021, TZ: dTest

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Získávání geotermální energie z tunelu metra

Instalace potrubí pro zisk geotermální energie v tunelu Fassenhof v Německu Autor: Studie využití geotermální energie při výstavbě metra I.D v Praze///Instalace potrubí pro zisk geotermální energie

Geotermální energie z metra D bude využita pro vytápění nové výstavby na Nových Dvorech.

Program Oprav dům po babičce

Ilustrační foto: Stanislava Nopová

Zvýšil zájem o podporu komplexních renovací neúsporných rodinných domů.

V Praze vznikne nové hřiště

Foto: ÚMČ Praha 1

Praha 1 zahajuje práce na projektu venkovního workoutového hřiště ve Vlašské ulici.

Tunel Mrázovka slaví 20 let od otevření

Tunel Mrázovka/TSK Praha

Dnes si připomínáme významné jubileum – dvacáté výročí otevření automobilového tunelu Mrázovka. 

reklama
reklama reklama