dTest: Nová stížnost na Google
dTest dnes podává společně s dalšími evropskými spotřebitelskými organizacemi druhou stížnost na společnost Google. Stížnost dTestu směřuje k Úřadu pro ochranu osobních údajů.
Podstatou stížnosti je porušování práva spotřebitele na řádné informování o zpracování osobních údajů a protiprávní zpracování osobních údajů při registraci do účtu Google a při jeho provozu. Společnost Google používá dle názoru spotřebitele klamavý design, nejasný jazyk a zavádějící volby tak, aby podpořila své rozsáhlejší a invazivnější zpracování údajů.
Technologický gigant Google při registraci účtu Google nespravedlivě směruje spotřebitele ke svému systému sledování, místo toho, aby mu poskytl snadnou cestu k soukromí již ve výchozím nastavení, tak jak požaduje obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).
Spotřebitel se může rozhodnout, zda si účet Google vytvoří dobrovolně, nebo zda bude povinen si jej vytvořit, když bude používat určité produkty a služby Google. Účet si například musí vytvořit, když si koupí chytrý telefon využívající systém Android společnosti Google, na kterém je závislých téměř 7 z 10 telefonů na světě (69 %), pokud si chce stahovat aplikace z obchodu Google Play.
Registrace je kritickým bodem, ve kterém Google vyzývá uživatele, aby uvedli své "volby" ohledně fungování svého účtu Google. Jediným krokem ("Expresní personalizace") spotřebitel aktivuje všechna nastavení účtu, která nahrávají sledovacím aktivitám společnosti Google. Google neposkytuje spotřebitelům možnost vypnout všechna nastavení jedním kliknutím. Pokud chtějí spotřebitelé aktivovat možnosti, které jsou šetrnější k soukromí, vyžaduje to ruční personalizaci: pět kroků s deseti kliknutími a potýkání se s informacemi, které jsou nejasné, neúplné a zavádějící. Bez ohledu na to, jakou cestu si spotřebitel zvolí, je zpracování údajů společností Google netransparentní a nespravedlivé, přičemž osobní údaje spotřebitelů jsou využívány k nejasným a dalekosáhlým účelům.
"V rozporu s tím, co Google tvrdí o ochraně soukromí spotřebitelů, se spotřebitelé dostali po registraci účtu Google na rychlou cestu ke sledování. Stačí jediný krok, aby Google mohl sledovat a využívat vše, co děláte. Pokud chcete využít nastavení chránící soukromí, musíte projít delším procesem a směsicí nejasných a zavádějících možností,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a doplňuje: „Stručně řečeno, když si vytvoříte účet Google, jste záměrně a standardně vystaveni sledování. Ochrana soukromí by naopak měla být pro spotřebitele výchozí a nejjednodušší volbou."
Je to již více než tři roky, kdy dTest za spotřebitele podal první stížnost na praktiky společnosti Google v oblasti sledování polohy, přičemž příslušný irský vedoucí dozorový úřad ještě nevydal rozhodnutí ve věci. Praktiky společnosti Google se mezitím v podstatě nezměnily. Technologický gigant stále provádí nepřetržité sledování a profilování spotřebitelů a jeho praktiky udávají standard pro ostatní na trhu.
„Potřebujeme rychlou akci ze strany úřadů, protože to, že jedna z největších technologických společností na světě ignoruje GDPR, je nepřijatelné,“ doplňuje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Tento případ má strategický význam, který musí být prioritou pro spolupracující orgány pro ochranu údajů v celé EU.“
Pokud potřebujete poradit ohledně Vašich práv k internetovým platformám, můžete se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již statisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
30. 6. 2022, TZ: dTest
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Desítky případů porušení zákona o hazardních hrách
V září letošního roku proběhla celorepubliková kontrola zaměřená na dodržování zákona o hazardních hrách...
Obsluhující v hernách bydleli
Nelegální činnost provozovali nonstop. Ostravští celníci ze sekce Pátrání provedli v září závěrečnou realizaci...
Odklad zavedení Nařízení o odlesňování
Zemědělci, potravináři i obchodníci společně žádají ministra zemědělství: Vyjednejte odložení Nařízení...
Dotace státu a EU určené na rozvoj nákladní kombinované dopravy
Podpora státu měla vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou. Místo toho roste silniční...