Galerie ocelových figurín v Praze

Galerie ocelových figurín je prvním místem na světě, kde můžete vidět a zažít sochy z recyklovaných kovových součástek.

Nápad na tento projekt vznikl roku 2011 na “Šrotišti poblíž tanku” (Skup Zlomu przy Czolgu) v Pruškově (Pruszków), nedaleko Varšavy. Od této chvíle, se zakladatel projektu “José” Mariusz Olejnik, snaží rozšířit tento unikátní nápad do celého světa. V tu dobu (2011) byl trh se šrotem v krizi, a bylo nutné vymyslet, jak kovový odpad nejlépe recyklovat a udělat ho znovu atraktivním. Díky tomu, že měl José přístup na již zmíněné šrotiště, měl z čeho vybírat, čerpat inspiraci a následně tak mohl plně uplatnit svou kreativitu. Na základě toho byla vytvořena první socha. Byl to konferenční stolek vytvořený z motoru V8.

Základem všech figurín jsou kusy a díly z kovového šrotu, např. ozubená kolečka, prvky převodovek,

brzdových destiček, řetězů, šroubů a matiček. Vše se musí vyčistit od oleje a jiných nečistot, nařezat nebo vytvarovat a zabrousit ostré hrany. Každý model je vytvořen na základě detailního návrhu. Nejprve se vyrobí prototyp figuríny v měřítku 1:18, technická dokumentace a mřížka, podle které je socha sestavena. Vše je tvořeno technikou svařování, která probíhá za použití vysokých teplot. Nejsou použity žádné formy, odlévání ani těžké stroje. Rizikem při zpracování není pouze obrovský žár, ale i silné ultrafialové záření a veliký hluk. Proto má každý řemeslník k dispozici nejen potřebné nástroje, jako je svářečka nebo kladivo, ale i ochranné pomůcky jako je svářečská helma a pevné, žáruvzdorné rukavice.

Jelikož tato technologie má obrovské možnosti, můžeme s její pomocí vytvořit téměř cokoliv. Auta, nábytek, každodenní předměty a samozřejmě sochy lidí, zvířat a postav z pohádek, sci-fi, fantasy, komiksů ale i současného světa.

Nyní na našich nových projektech pracuje přes 120 nadaných řemeslníků. Tvoří mezinárodní tým, který je složený z národností celého světa. Pro vytvoření figuríny obětují i několik tisíc hodin práce, podle velikosti, obvykle 1-8 měsíců. Auta, která jsou 90 % reprezentací původního modelu, jsou výrobou obvykle nejnáročnější. Zaberou čtyřem řemeslníkům až 7 000 hodin práce. Menší sochy (do 140 cm) váží okolo 50-100 kg, středně velké (do 230 cm) váží 300-500 kg a ty největší sochy (do 350 cm) váží dokonce až 1 200 kg!

Sochy jsou do detailu propracované a promyšlené, tak aby dokázaly např. stát na vlastních nohou a měly správné těžiště, aby se dalo otáčet řídítky nebo třeba zavírat dveře. Každý výsledný produkt je nakonec zalit vrstvou bezbarvé pryskyřice, která chrání sochu proti korozi a obalí poslední ostré hrany.

Galerie otevřela pobočku v centru Prahy, najdete nás v Celetné ulici. Do dnes jsme stihli přivítat přes 1 milion návštěvníků.

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Vinohradská vodárna se probouzí k novému životu

HYDROPOLIS /ÚMČ Praha 10

V těchto dnech začala rekonstrukce historického vodárenského areálu z 19. století, kde vznikne osvětové centrum...

Soutěž na centrální část sídliště Červený Vrch

Červený Vrch/ÚMČ Praha 6

O nové podobě centrální části pražského sídliště Červený Vrch rozhodne architektonická soutěž.

Praha má po 74 letech novou vozovnu

Foto: DPP - Petr Hejna

Do Hloubětína se ode dneška vrací tramvaje.

Vzpomínkové místo Josefa Toufara a Jana Palacha

Foto: ÚMČ Praha 2

Josefa Toufara a Jana Palacha připomínají nové pamětní desky v Legerově ulici.

reklama reklama
reklama reklama