Jak to zkouší podvodníci po telefonu?

dTest upozorňuje na množící se podvodné praktiky, které mají za cíl vylákat peníze spotřebitelů na základě manipulativních telefonátů, e-mailů či textových zpráv. Podvodníci se ve snaze obohatit se často vydávají za jiný subjekt a využívají rafinovaných taktik i bizarních příběhů.

Na co si dát pozor a jak podvodníkům nepodlehnout?

Podvodné textové zprávy, které se objevují v poslední době, zejména vytvářejí dojem, že jsou zasílány doručovatelskými společnostmi, například Českou poštou.

„Zpráva nejprve informuje, že společnost nemohla doručit očekávaný balíček – nezastihla adresáta, byla uvedena neplatná adresa nebo byla zásilka ze zahraničí pozastavena kvůli nezaplacené dani, a dále vyzývá k otevření vloženého odkazu za účelem žádosti o náhradní doručení. Po rozkliknutí odkazu stránka vybízí spotřebitele k zadání platebních údajů, čímž se spotřebitele snaží připravit o jeho peníze na bankovním účtu,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a doplňuje: „Obdobně podvodníci postupují i při rozesílání e-mailů. Zde jsou navíc informace doplněny o logo či grafiku dotčené doručovatelské služby, což zprávě dodává na důvěryhodnosti a spotřebitele může snadno zmást.“

Podvodné telefonáty

dTest zaznamenal také aktivitu podvodníků – telefonistů. Volající v takovém případě často vystupují jako banka, u níž má příjemce hovoru zřízený bankovní účet. Telefonisté se dále snaží příjemce hovoru uvést v omyl, že došlo ke krádeži jeho platebních údajů, či zamítnutí určité transakce. Cílem podvodníků je vylákat skutečné bankovní údaje nebo číslo platební karty.

„Podvodníci sázejí na moment překvapení a snaží se vyvolat obavu ze ztráty finančních prostředků. Bohužel, lidé v úleku ze ztráty peněz často podlehnou a předají informace, které za normální situaci pečlivě střeží,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Praktiky podvodných telefonistů však nezřídka zahrnují i na první pohled bizarní scénáře

„Setkali jsme se s případem, kdy telefonisté přesvědčovali volaného, aby pro ověření identity či platby urychleně zakoupil například vouchery na nákup zboží či služeb a obratem sdělil kódy, které jsou na voucheru uvedené. Takové jednání má však opět jediný cíl – obohatit se na úkor volaného,“ doplňuje Eduarda Hekšová z dTestu.

Ani v případě, kdy se osoba přijímající hovor nezalekne, se podvodníci nevzdávají, naopak často ve svém přístupu přitvrdí a stupňují svůj nátlak, kdy například volajícímu vyhrožují, že kvůli jeho nespolupráci jej bude kontaktovat kriminální oddělení konkrétní banky, tedy jakýsi ozbrojený vyšetřovací orgán. 

„Banky samozřejmě disponují vlastními odděleními, která se zabývají odhalováním bankovních podvodů, v demokratickém právním státě je však budování ozbrojených složek výlučnou pravomocí státu, proto na takové výhrůžky není třeba jakkoliv reagovat,“ uzavírá za dTest Eduarda Hekšová.

11. 7. 2023, TZ: dTest

 

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Na led! – Hokej a bruslení v obrazech

Na led! – Hokej a bruslení v obrazech/NGP

Národní galerie představuje výstavu, která otevírá téma bruslení a hokeje ve výtvarném umění. Od bruslení na...

Rozšířila se výstraha před extrémními dešti

Ilustrační foto: Stanislava Nopová

Na MŽP jednala Ústřední povodňová komise, doporučuje omezit akce a nevstupovat do lesů.

Do lesa chodili loni lidé častěji

Foto: houbaření/ Stanislava Nopová

Nasbírali ale méně lesních plodů než obvykle.

Podařilo se prosadit omezení pyrotechniky

Ilustrační foto: pixabay

Sníží se hluk, který způsobuje stres dětem, seniorům a zvířatům, nebezpečí úrazů a požárů a znečištění...

reklama reklama
reklama