Je turistika s cestovní kanceláří pro vás?
dTest: Cenová překvapení cestovních kanceláří.
S příchodem sychravých podzimních dní se může zdát, že sezóna letních dovolených již dala pro letošek své poslední sbohem. To však platí pouze pro přímořské destinace evropského pobřeží. Vzdálenější exotická turistická letoviska naopak na zahájení letošní sezóny teprve čekají. Jaké cenové strategie si pro nás nově připravily cestovní kanceláře a s čím počítat v případě koupi zájezdu u kanceláře zahraniční?
Zlatá éra last minute
Patříte-li k cestovatelům, kteří místo organizace zájezdu svépomocí dávají přednost balíčku služeb zajištěných cestovní kanceláří, pak vám princip cenových nabídek typu last minute určitě není třeba dlouze vysvětlovat. Jedná se o nákup zájezdu krátce před jeho zahájením, postaveném na strategii „čím blíže odjezdu, tím nižší cena“.
„Tento zákazníky velmi oblíbený trend se však pomalu obrací a poskytovatelé zájezdů přistupují ke zcela opačnému typu cenotvorby,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Stále častěji se tak u nabídek můžeme setkat s takzvanými dynamickými balíčky, u nichž cena služby s ubývajícím časem do započetí zájezdu stoupá. Pro klienty to pak pochopitelně znamená, že čím později dovolenou zakoupí, tím ji budou mít dražší. A proč vlastně prodejci zájezdů přistoupili k takovýmto zásadním změnám?
„Tento západní trend odráží především jistou dávku opatrnosti cestovních kanceláří, které stále častěji již nenakupují letenky a další dílčí služby napevno dopředu, ale pořizují je až ve chvíli, kdy jim vznikne poptávka od konkrétního klienta,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.
Dynamický balíček
U zájezdů označených jako dynamický balíček se tak běžně můžete dostat do situace, kdy je váš vybraný pobyt dle webových stránek inzerenta k dispozici, avšak jeho skutečnou dostupnost začne cestovní kancelář ověřovat až v momentě, kdy se dozví o vašem zájmu o zakoupení.
„A jak již známe z trhu ubytovacích služeb či leteckých dopravců, poslední místa bývají vždy nejdražší,“ konstatuje ředitelka dTestu.
Další nevýhodou zmíněných dynamických balíčků bývá také to, že cestovní kancelář v místě pobytu obvykle nemívá svého delegáta a turistům je tak v případě nutnosti k dispozici pouze telefonická linka. To může znamenat jistý diskomfort především pro méně jazykově vybavené cestující či pro ty, kteří na cílovém letišti potřebují jakoukoli asistenci.
Zahraniční kanceláře jen pro odvážné
I přes tuto nepříznivou cenovou strategii je letošní poptávka po evropských i exotických destinacích mimořádná. V momentě, kdy jsou zájezdy organizované tuzemskými cestovními kancelářemi vyprodané, vám může cestovní agentura či jiný zprostředkovatel zájezdu nabídnout dovolenou pořádanou cestovní kanceláří zahraniční – dejme tomu například německou. Co v takovém případě může spotřebitel očekávat? Postup zakoupení zájezdu u německé cestovní kanceláře se od té české dosti liší.
„Kupující musí počítat s tím, že vybraný zájezd nejprve závazně potvrdí, zaplatí, a až poté se od německé strany dočká potvrzení, že mu uhrazená služba skutečně bude v objednané podobě poskytnuta. A co víc – v čase mezi zaplacením a potvrzením dotyčného pracovníka je výše úhrady pohyblivá a cena se může oběma směry měnit,“ upozorňuje Hekšová.
Při zakoupení zájezdu u zahraniční cestovní kanceláře také musíte počítat s formalitami vyřizovanými v cizím jazyce. V úředním jazyku dané země (v našem případě tedy v němčině) vám přijdou nejen obchodní podmínky a některé další nedílné náležitosti cestovní smlouvy, ale také vás v destinaci bude očekávat německy hovořící delegát. Jejich jazyková vybavenost v podobě angličtiny je sice očekávatelná, ale nikoli povinná, a vaší jedinou možností pro komunikaci v úředních záležitostech se tak může opravdu stát pouze němčina.
4. 10. 2022, TZ: dTest
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Průzkum z Národního parku Šumava
Celkem 8 z 10 obyvatel národního parku se považuje za milovníka šumavské přírody a 66 % obyvatel si myslí, že turismus...
Z Prahy přímým spojem do hlavního města Litvy
Společnost airBaltic spustí přímou linku do hlavního a největšího města Litvy Vilniusu, kam bude od 30. března...
Zažijte dovolenou jinak
Monumentální pyramidy v Gíze, drsné stepi Mongolska i do oblak šplhající mrakodrapy Rijádu.
Bezpečná jízda na cestách doma i v zahraničí
Několik dobrých rad odborníků pro bezpečné a plynulé cestování.