Lepší pravidla pro sdílená kola a koloběžky
Praha 3 přichází s další snahou lépe nastavit a vymáhat pravidla pro parkování a provoz sdílených kol a koloběžek.
Všechny čtyři společnosti, které sdílená kola a koloběžky provozují, zřídily kontaktní linky, na kterých je možné hlásit nesprávné parkování těchto dopravních prostředků. Nejen Praha 3, ale celé hlavní město nemá žádné zákonné nástroje, jak trend sdílených kol a koloběžek ovlivňovat. Zákon nedává žádnou možnost městu tyto služby povolovat, zakazovat či regulovat.
Memorandum o poskytování sdílených jízdních kol na území hlavního města uzavřela Praha již dříve se společnostmi Rekola a NextBike provozujícími výhradně kola. Na základě toho zmiňovaní operátoři s finanční kompenzací od města poskytují pro držitele Lítačky prvních 15 minut jízdy zdarma. Příslušné memorandum rovněž upravuje závazek operátorů odstraňovat na základě hlášení na kontaktní linky nevhodně zaparkovaná kola a koloběžky, město má v takovém případě i možnost zmíněné dopravní prostředky odtáhnout a uschovat na náklady operátora. Toto memorandum však nebylo uzavřeno se společnostmi provozujícími elektrické koloběžky Lime/Uber a Bolt. Ty však přesto kontaktní linky zřídily a na jednáních se zástupci Prahy 3 deklarují, že pravidla nastavená memorandem dodržují, avšak bez akceptace a dohody ze strany hlavního města. Dohoda s provozovateli koloběžek tak prozatím zůstává na jednotlivých městských částech.
Zástupci Prahy 3 se pravidelně scházejí se všemi provozovateli sdílených kol a koloběžek a snaží se nastavit pravidla spolupráce. Trojka také v rámci podpory cyklistické dopravy v minulých letech zajistila ve spolupráci s TSK instalaci velkého počtu cyklostojanů a míst, kde lze kolo a koloběžku legálně odložit.
Díky vybudování velkého množství míst pro parkování kol se Praha 3 stala první, kdo se s provozovatelem Lime/Uber dohodl na tom, že umožní odložit koloběžku pouze na místech určených městskou částí. Ostatní městské části se teď vydávají v jejích šlépějích.
Z pohledu legislativy elektrická koloběžka spadá pod definici kola. Pro kola a koloběžky tak vždy musí platit stejná pravidla. Samotní provozovatelé sdílených služeb přitom uznávají, že kolo je více užíváno k dopravě na větší vzdálenosti po městě a méně pro rekreaci a zábavu. Opačně to platí pro elektrickou koloběžku, kterou také daleko ve větší míře užívají zahraniční turisté. Robustní koloběžky poháněny elektromotorem navíc svádějí více pro jízdu po chodníku, např. i kvůli tomu, že na nich lze obtížněji dávat znamení rukou při změně směru jízdy ve vozovce.
9. 8. 2023; TZ: ÚMČ Praha 3
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Pražský vítěz Adapterra Awards 2024
Zvítězila budova pro výzkum i výuku s fasádou osázenou tisíci rostlinami.
Výstava Ženy na bojištích
U průchodu Armádním muzeem od cyklostezky je volně přístupná výstava Ženy na bojištích a v zázemí.
Výstava Olympijské příběhy v Praze
Výstavou Olympijské příběhy připomene Národní muzeum úspěchy českých sportovců za posledních více než 100...
Letečtí záchranáři mají v Praze novou moderní základnu
Byli unikátem na území tehdejšího Československa a po více jak 37 letech od prvního vzletu nyní letečtí záchranáři,...