Lepší pravidla pro sdílená kola a koloběžky

Praha 3 přichází s další snahou lépe nastavit a vymáhat pravidla pro parkování a provoz sdílených kol a koloběžek.

Všechny čtyři společnosti, které sdílená kola a koloběžky provozují, zřídily kontaktní linky, na kterých je možné hlásit nesprávné parkování těchto dopravních prostředků. Nejen Praha 3, ale celé hlavní město nemá žádné zákonné nástroje, jak trend sdílených kol a koloběžek ovlivňovat. Zákon nedává žádnou možnost městu tyto služby povolovat, zakazovat či regulovat.

Memorandum o poskytování sdílených jízdních kol na území hlavního města uzavřela Praha již dříve se společnostmi Rekola a NextBike provozujícími výhradně kola. Na základě toho zmiňovaní operátoři s finanční kompenzací od města poskytují pro držitele Lítačky prvních 15 minut jízdy zdarma. Příslušné memorandum rovněž upravuje závazek operátorů odstraňovat na základě hlášení na kontaktní linky nevhodně zaparkovaná kola a koloběžky, město má v takovém případě i možnost zmíněné dopravní prostředky odtáhnout a uschovat na náklady operátora. Toto memorandum však nebylo uzavřeno se společnostmi provozujícími elektrické koloběžky Lime/Uber a Bolt. Ty však přesto kontaktní linky zřídily a na jednáních se zástupci Prahy 3 deklarují, že pravidla nastavená memorandem dodržují, avšak bez akceptace a dohody ze strany hlavního města. Dohoda s provozovateli koloběžek tak prozatím zůstává na jednotlivých městských částech.

Zástupci Prahy 3 se pravidelně scházejí se všemi provozovateli sdílených kol a koloběžek a snaží se nastavit pravidla spolupráce. Trojka také v rámci podpory cyklistické dopravy v minulých letech zajistila ve spolupráci s TSK instalaci velkého počtu cyklostojanů a míst, kde lze kolo a koloběžku legálně odložit.

Díky vybudování velkého množství míst pro parkování kol se Praha 3 stala první, kdo se s provozovatelem Lime/Uber dohodl na tom, že umožní odložit koloběžku pouze na místech určených městskou částí. Ostatní městské části se teď vydávají v jejích šlépějích.

Z pohledu legislativy elektrická koloběžka spadá pod definici kola. Pro kola a koloběžky tak vždy musí platit stejná pravidla. Samotní provozovatelé sdílených služeb přitom uznávají, že kolo je více užíváno k dopravě na větší vzdálenosti po městě a méně pro rekreaci a zábavu. Opačně to platí pro elektrickou koloběžku, kterou také daleko ve větší míře užívají zahraniční turisté. Robustní koloběžky poháněny elektromotorem navíc svádějí více pro jízdu po chodníku, např. i kvůli tomu, že na nich lze obtížněji dávat znamení rukou při změně směru jízdy ve vozovce.

9. 8. 2023; TZ: ÚMČ Praha 3

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Pražský vítěz Adapterra Awards 2024

Pavilon environmentálních studií ČZU Autor: Nadace Partnerství – Adapterra Awards (Vojta Herout)

Zvítězila budova pro výzkum i výuku s fasádou osázenou tisíci rostlinami.

Výstava Ženy na bojištích

Výstava Ženy na bojištích/VHÚ

U průchodu Armádním muzeem od cyklostezky je volně přístupná výstava Ženy na bojištích a v zázemí.

Výstava Olympijské příběhy v Praze

Výstava Olympijské příběhy/ Národní muzeum

Výstavou Olympijské příběhy připomene Národní muzeum úspěchy českých sportovců za posledních více než 100...

Letečtí záchranáři mají v Praze novou moderní základnu

z otevření nové základny leteckých záchranářů v Praze Ruzyni Autor: MHMP

Byli unikátem na území tehdejšího Československa a po více jak 37 letech od prvního vzletu nyní letečtí záchranáři,...

reklama reklama
reklama reklama