Modernizace železniční tratě s odbočkou na letiště
Průlom v přípravě železnice na letiště: Správa železnic bude pokračovat v rozvoji jižní tunelové varianty pod Střešovicemi. Správa železnic učinila důležitý krok v přípravě modernizace železniční tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.
Na základě závěrů posudků na nejvhodnější variantu tunelové trasy pod pražskými Střešovicemi, které vypracovali tým Ruhrské univerzity v Bochumi, zástupci České geologické služby a specialista na vibrace Milan Brož, se rozhodla pokračovat v přípravě jižní varianty tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Dnes s tímto záměrem a výsledky odborných posudků seznámila také zastupitele Městské části Praha 6. Zastupitelstvo svým usnesením vyjádřilo podporu realizaci této varianty.
České a zahraniční expertní týmy zkoumaly celkem čtyři varianty vedení trati: rozšíření a zahloubení trati ve stávající stopě a tři trasy tunelu vedeného pod Střešovicemi a raženého pomocí metody TBM, tedy za použití zeminových razicích štítů. Odborné posudky se shodují v tom, že nejvhodnější variantou je tzv. varianta Jih, která vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, Kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami.
„Posudky Ruhrské univerzity a České geologické služby jsou důležité nejen pro trať, ale také pro obyvatele Střešovic. Kromě jasného doporučení tzv. jižní varianty totiž potvrzují, že trať nebude mít žádný negativní vliv na obyvatele Střešovic nebo na budovy stojící v blízkosti tunelu,“ doplňuje náměstek ředitele Stavební správy západ Jakub Bazgier.
V oblastech, kde bude tunel blíže povrchu, se nachází měkká zemina, která pohlcuje vibrace. Části, které povedou skalním masivem, jsou zase dostatečně hluboko, takže vibrace ze stavby ani provozu se k povrchu nedostanou. Kromě obecného vlivu na budovy v blízkosti nového tunelu se experti z Ruhrské univerzity speciálně zabývali také dopadem na řadu konkrétních významných budov. Šlo například o Fyzikální ústav Akademie věd ČR, Teplárnu Veleslavín, Vozovnu Střešovice či Ústřední vojenskou nemocnici. Z posudku přitom vyplynulo, že stavba tunelu nebude mít na tyto objekty žádný negativní vliv.
Nová trať výrazně zlepší život všech obyvatel Prahy 6, ale nejen jich. Bude totiž zároveň rychlou a pohodlnou alternativou pro obyvatele Kladna, kteří do metropole každodenně dojíždějí za prací autem právě přes Prahu 6. Na trase původního železničního spojení vznikne po dokončení nové trati tzv. Zelená radiála, odpočinková zóna s cyklostezkami, promenádou a sportovními prvky.
Nový tunel pod Střešovicemi na trati mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín bude součástí projektu modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla, což je jeden z nejrozsáhlejších připravovaných infrastrukturních projektů v ČR. Jeho cílem je napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat stávající jednokolejnou trať mezi Prahou a Kladnem, největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících.
27. 11. 2020; TZ: SŽDC
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Pražský vítěz Adapterra Awards 2024
Zvítězila budova pro výzkum i výuku s fasádou osázenou tisíci rostlinami.
Výstava Ženy na bojištích
U průchodu Armádním muzeem od cyklostezky je volně přístupná výstava Ženy na bojištích a v zázemí.
Výstava Olympijské příběhy v Praze
Výstavou Olympijské příběhy připomene Národní muzeum úspěchy českých sportovců za posledních více než 100...
Letečtí záchranáři mají v Praze novou moderní základnu
Byli unikátem na území tehdejšího Československa a po více jak 37 letech od prvního vzletu nyní letečtí záchranáři,...