Můstky ze skla a oceli propojí historické budovy VŠCHT Praha
Odvážný projekt propojení budov Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se chýlí ke konci.
V noci z 10. na 11. března byl přivezen první ze dvou téměř 25metrových můstků a osazen mezi dvě univerzitní budovy nad Studentskou ulici. Instalace druhého můstku je v plánu 26. března. Celková cena díla činí 60 milionů korun. Architektonický návrh pochází z dílny studia ov-a, vlastní stavbu provádí na základě výsledků výběrového řízení firma Metrostav.
„Konstrukce můstků se vyráběly na dílně a čeká je 30kilometrový převoz ve finálním tvaru. Po jejich usazení na pilíře dojde k opláštění skleněnými prvky. Stavba dočasně ovlivní provoz v ulici Studentské zejména zábory částečně omezujícími pěší i automobilovou dopravu v ulici Studentské. Při vlastním osazování můstků na svá místa bude nutné krátkodobě uzavřít celou ulici." říká Petr Šichtanc, architekt VŠCHT Praha.
Nápad na propojení budov A a B není nový. Počítal s ním již architekt Antonín Engel v urbanistickém návrhu dejvického kampusu z třicátých let 20. století. K jeho kompletní realizaci však nikdy nedošlo a v současných podmínkách již není možné tento návrh následovat, neboť byl založen na masivních zděných konstrukcích na pilířích a klenbách, které by významně zasahovaly do pěší komunikace a omezovaly dopravu.
„Nikdy bychom na můstky v původní podobě nezískali stavební povolení. Navíc jsme historizující cestou jít nechtěli, žijeme koneckonců v jiném tisíciletí," vysvětluje Petr Šichtanc, architekt VŠCHT Praha.
Potřeba spojit obě budovy, ať už kvůli bezpečnosti, nebo komfortu pro studenty a zaměstnance, akcelerovala v roce 2017, kdy VŠCHT vypsala vyzvanou architektonickou soutěž. Ze třech soutěžních návrhů byl jako vítězný vybrán návrh ateliéru ov-a (dalšími účastníky byly AA Ther a Projektil architekti).
Komise hodnotitelů - v níž mimo jiné zasedli ing. arch Pleskot, architekt roku 2014 a jedna z nejvýznamnějších osobností soudobé české architektury, nebo ing. arch. Melková, držitelka hlavní ceny Grand prix architektury 2012 a zpracovatelka koncepční studie vývoje Kampusu Dejvice - ocenila především otevřenou, krystalickou podobu můstků. Prostorová mřížka ocelových trubek podle komise působí jako napnutá mezi budovami, spojuje obdélník se šestiúhelníkem, který odkazuje ke světu organické chemie – benzenovému jádru.
Mostní konstrukce obou lávek tvoří prostý nosník uložený na dva železobetonové pilíře, které jsou přisazeny k fasádám stávajících budov. Pilíře budou obloženy soklovým kamenem a opticky sjednoceny s fasádou budovy. Konstrukce je zasklená z exteriéru tepelně izolačním dvojsklem s tmelenou spárou.
„Plný strop lávky ztužuje konstrukci a brání nadměrnému přehřívání. Podlaha s betonovou vrstvou tlumí chvění konstrukce," vysvětluje Jiří Opočenský z ateliéru ov-a.
Vlastní stavby se ujala v listopadu 2019 na základě výběrového řízení firma Metrostav. Celková cena je 60 milionů korun. Škola bude čerpat prostředky z ministerského dotačního fondu ISPROFIN.
Použito bylo téměř 80 tun oceli na konstrukci obou můstků, celková hmotnost jednou můstku je přibližně 40 tun. Plocha k prosklení činí 440 m2. Délka lávek je 24 metrů, výška 4,6 metru, šířka dle profilu 3 až 5 metrů. Oba můstky by měly být plně funkční v průběhu druhého čtvrtletí roku 2020.
13.3.2020; TZ: VŠCHT
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Získávání geotermální energie z tunelu metra
Geotermální energie z metra D bude využita pro vytápění nové výstavby na Nových Dvorech.
Program Oprav dům po babičce
Zvýšil zájem o podporu komplexních renovací neúsporných rodinných domů.
V Praze vznikne nové hřiště
Praha 1 zahajuje práce na projektu venkovního workoutového hřiště ve Vlašské ulici.
Tunel Mrázovka slaví 20 let od otevření
Dnes si připomínáme významné jubileum – dvacáté výročí otevření automobilového tunelu Mrázovka.