Podpovrchová tramvaj se začala budovat před 50 lety
Přesně před půl stoletím byla v hlavním městě oficiálně zahájena stavba systému podzemní dopravy, ačkoli první plány se značně lišily od podoby, kterou Pražané znají dnes. O projektu se zpočátku hovořilo jako o „podpovrchové tramvajové dopravě".
I když první návrhy na výstavbu podzemní dráhy v Praze padaly již o desítky let dříve, naplno se rozběhla až v roce 1967 v místě stanice Hlavní nádraží. Výraz „metro", pocházející z francouzštiny, byl u nás patrně poprvé použit již v návrhu z roku 1926, své místo v pražské realitě si však našel až později.
Za oficiální start stavby podpovrchové tramvaje je pokládán symbolický výkop v Opletalově ulici dne 7. ledna 1966. První tunel měl vést od Bolzanovy ulice na Karlov k Nuselskému mostu, velkoryse se projektovala stanice Muzeum.
Trvání „tramvajové éry" však nebylo dlouhé, rok 1967 se nesl ve znamení sporů na téma Podpovrchová tramvaj nebo metro, které vyvrcholily dne 9. srpna 1967 rozhodnutím vlády od etapy podpovrchové tramvaje upustit a vybudovat v Praze systém metra.
Prvním úderům pneumatického kladiva dělníka Bartoše do vozovky, o nichž psal tehdejší oblíbený deník Večerní Praha, před padesáti lety přihlížela pouze skupinka zasvěcených. Ti jistě netušili, že jsou nepřímo svědky zahájení stavby sítě pražského metra.
TZ: DPP
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Pražský vítěz Adapterra Awards 2024
Zvítězila budova pro výzkum i výuku s fasádou osázenou tisíci rostlinami.
Výstava Ženy na bojištích
U průchodu Armádním muzeem od cyklostezky je volně přístupná výstava Ženy na bojištích a v zázemí.
Výstava Olympijské příběhy v Praze
Výstavou Olympijské příběhy připomene Národní muzeum úspěchy českých sportovců za posledních více než 100...
Letečtí záchranáři mají v Praze novou moderní základnu
Byli unikátem na území tehdejšího Československa a po více jak 37 letech od prvního vzletu nyní letečtí záchranáři,...