Poslanci schválili Česko-německou dohodu o Labi
Labská vodní cesta je dopravní cestou celoevropského významu a je nutné pečovat o její splavnost a další rozvoj. Dosud však neexistoval jakýkoli mezinárodně závazný dokument, který by stanovil hlavní parametry a pravidla péče o splavnost toku.
To se nyní změní, Sněmovna totiž ve druhém čtení schválila Česko-německou dohodu o Labi.
„Na Dunaji, Rýně nebo Sávě existují mezinárodní smlouvy, které stanovují hlavní pravidla péče o splavnost těchto mezinárodně významných toků. Labská vodní cesta dosud žádný takový závazný dokument neměla. Stačí už jen podpis prezidenta a bude jej mít. A je to důležitý krok,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.
Na české straně mají být na úseku Labe od Ústí nad Labem až ke státním hranicím mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo připraveny parametry plavební dráhy vyplývající z aktuálně platných koncepčních dokumentů v oblasti vnitrozemské plavby.
V návazném úseku na úseku mezi Ústím nad Labem a Týncem nad Labem pak budou zajištěny stávající parametry vodní cesty s plavební hloubkou 230 cm a současně v úseku mezi Týncem nad Labem a Pardubicemi opatření s cílem umožnit plavební hloubku 230 cm až do cílového přístavu v Pardubicích.
Na německém úseku Labe je současným cílem údržby hloubka plavební dráhy 140 cm, což odpovídá německému strategickému dokumentu s názvem Celkový koncept Labe. Kromě parametrů plavební dráhy na území České republiky a na území Spolkové republiky Německo, počítá dohoda se zřízením Společné komise, jejímž úkolem bude provádět monitorování parametrů plavební dráhy a navrhovat opatření k jejímu zlepšení.
„Labská vodní cesta je klíčová nejen z pohledu České republiky, ale i v transevropské síti TEN-T. A budeme usilovat o její další rozvoj. Lodní doprava navíc patří mezi ekologické módy dopravy a české firmy ji v zájmu vyšší konkurenceschopnosti potřebují a budou potřebovat. Dnešní schválení dohody je tak nepochybně dobrou zprávou pro plavbu i českou ekonomiku,“ dodává ministr Kupka.
Uzavření dohody předcházelo mnoho let jednání. V roce 2006 Ministerstvo dopravy ČR a tehdejším Spolkovým ministerstvem dopravy, výstavby a bydlení uzavřelo společné prohlášení o spolupráci a dopravních cílech a opatřeních na labské vodní cestě až do zdrže plavebního stupně Geesthacht u Hamburku. Prohlášení sice definovalo cílové parametry Labské vodní cesty v ČR i Spolkové republice Německo, ale ve smyslu mezinárodního práva se nejednalo o závazný dokument.
23. 5. 2024, TZ: MDČR
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Kabely pro jaderné elektrárny budou bezpečnější a vydrží déle
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných...
Pěstitele drtí levné dovozy i vrtochy počasí
Na tržbách za obiloviny a olejniny letos přijdou o 7 miliard korun.
Myslivecký zákon povede k přemnožení zvěře
Novela mysliveckého zákona, kterou mají v září projednat poslanci, vzbuzuje u zemědělců oprávněné obavy, že...
Potřebujeme novelu mysliveckého zákona
Hlavním cílem novely zákona o myslivosti, kterou připravilo Ministerstvo zemědělství, je snížit vysoké stavy spárkaté...