Praha a DPP plánují rekonstrukci lanovky na Petřín
Na novou podobu vozů plánuje Praha letos vypsat designovou soutěž. Jak budou vypadat, by mělo být známo do konce letošního roku.
První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli svézt nejdříve na konci roku 2023. Odhadované náklady na rekonstrukci tratě a nákup nových vozů činí zhruba 210 milionů Kč.
Stávající lanovka na Petřín je třetí generací jedné z nejoblíbenějších a nejnavštěvovanějších atrakcí ČR. Ročně přepraví více než 2 miliony cestujících. Současná trať pochází z první poloviny 80. let, stejně jako skříně obou vozů. Byla postavena poté, co původní trať z 80 % zničily masivní sesuvy půdy na petřínském svahu v roce 1967. Podvozkové rámy jsou ještě starší. Byly vyrobeny v roce 1931 v Ringhofferových závodech v Praze, ale repasovány byly rovněž v první polovině 80. let 20. století. Jejich životnost výrobce odhadoval na zhruba 20 let.
I přesto, že od zprovoznění této generace lanovky na Petřín v červnu 1985 DPP nepřetržitě monitoruje stav svahu, každoročně provádí údržbu veškeré infrastruktury, včetně řídícího systému, brždění a dalších bezpečnostních prvků, dle potřeby opravuje betonové desky, mostky či kotvení pražců, technický stav tratě i vozů odpovídá svému stáří 35 let a blíží se konci své životnosti. DPP v roce 1996 opravil mostní podpěry, v letech 2015 až 2016 postavil nový most a stanici Nebozízek kvůli havarijnímu stavu původní konstrukce z roku 1985. Postupně se zhoršující technický stav tratě kvůli nekvalitnímu podloží a nefunkčnímu odvodnění potvrdila v roce 2018 diagnostická studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT.
Rekonstrukce tratě a nákup nových vagonů umožní modernější řešení nouzové brzdy. Stávající lanovka na Petřín využívá nouzovou brzdu tzv. „na lano“. Tuto technologii ale již několik desítek let nikdo nevyrábí. Většina současných pozemních lanovek používá nouzovou brzdu tzv. „na kolejnici“. Tohle řešení oproti stávajícímu přinese několik výhod. Zjednoduší se samotná konstrukce dráhy. Vodící klapky pro tažné lano budou uspořádány tak, že se zjednoduší a zlepší odvod vody z tratě, nebude nadále nutné provádět složitý servis, kontroly a výměny brzdný lan, jejích vodících klapek a dalších návazných zařízení. V konečném důsledku to bude znamenat finanční úsporu při pravidelných údržbách a její celkové zkrácení, což ocení zejména cestující. V rámci rekonstrukce tratě a nákupu nových vozů DPP počítá se stavební přípravou bezbariérového zpřístupnění lanovky na Petřín.
5. 1. 2021; TZ: DPP
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Vinohradská vodárna se probouzí k novému životu

V těchto dnech začala rekonstrukce historického vodárenského areálu z 19. století, kde vznikne osvětové centrum...
Soutěž na centrální část sídliště Červený Vrch

O nové podobě centrální části pražského sídliště Červený Vrch rozhodne architektonická soutěž.
Vzpomínkové místo Josefa Toufara a Jana Palacha

Josefa Toufara a Jana Palacha připomínají nové pamětní desky v Legerově ulici.