Pro české exportéry a importéry je trh Balkánu stále atraktivnější

Čeští podnikatelé přestávají Balkán vnímat jako nestabilní prostředí a začínají se v posledních letech na tyto trhy více zaměřovat. Období válek je dávno pryč, řada balkánských zemí se stala v posledních letech členy EU a ekonomika těchto států se již také zotavila z krize v roce 2009.

I když nelze na Balkán pohlížet jednotně, protože jsou velké rozdíly mezi západním Balkánem a např. Tureckem, které investovalo i navzdory krizi, něco mají tyto země společné. Jsou to rostoucí investice do dopravní infrastruktury, stavebnictví, retailu a do e-commerce.

Nejzajímavějším trhem je v současnosti určitě Turecko, jedná se o atraktivní, rychle rostoucí a dynamický trh se 75 miliony spotřebiteli. Turecko může investorům nabídnout stabilní ekonomické a podnikatelské prostředí. Z hlediska vzájemného obchodu se řadí mezi nejvýznamnější partnery ČR ve středomořském regionu a přitahuje stále více českých exportérů i importérů.

„Turecko je zajímavé i svou strategickou polohu, tvoří bránu mezi Evropou a Asií a zároveň je i vstupem na Blízký východ. Může se navíc pyšnit moderní a rozvinutou dopravní infrastrukturou.", říká Alexandros Koranis, generální ředitel GTL.

Velmi zajímavý pro zahraniční obchod České republiky je ale Balkán obecně. Stále více roste obchodní spolupráce českých firem s řeckými, rumunskými a bulharskými partnery. Především v Rumunsku a Bulharsku založila řada českých firem v posledních letech své pobočky nebo dceřiné firmy. Nyní se navíc stávají tyto státy, resp. jejich námořní přístavy, novou bránou pro čínské zboží mířící do Evropy.

GTL - Profesionální a spolehlivá přeprava zásilek na Balkán

GTL - Profesionální a spolehlivá přeprava zásilek na Balkán

GTL - Profesionální a spolehlivá přeprava zásilek na Balkán

Je zde tedy zajímavý potenciál pro logistické a dopravní firmy, které se specializují na přepravy mezi střední Evropou a Balkánem. Musejí se však začít přizpůsobovat poptávce po intermodální dopravě a měnit svůj vozový park.

„Vnímáme nutnost hledat nová dopravní řešení pro naše zákazníky a tak jsme v letošním roce zahájili spolupráci s tureckou firmou BATU Intermodal, která se specializuje na intermodální dopravu na Balkáně", říká Atanasios Iliopulos, obchodní ředitel GTL.

Mezi nejvýznamnější námořní přístavy na Balkáně patří v současnosti bulharský Burgas a Varna, řecká Soluň, Patras a Pireus a turecký Istanbul, Gemlik, Izmir a Mersin.

„K logistickým výhodám balkánských zemí patří právě možnost kombinace různých druhů dopravy – silniční, železniční a lodní. Pokud se zlepší v tomto regionu infrastruktura a bude zde stabilní politická situace, očekáváme, že půjde na středoevropský trh ještě více čínského zboží nejen z řeckých přístavů, ale například i přes rumunský přístav Constanta namísto tradičních přístavů v západní Evropě," doplňuje Alexandros Koranis.

České zboží má na Balkáně skvělé jméno a tradici. Na Balkán se z ČR nejčastěji vyvážejí stroje, elektronika, sklo a keramika, resp. plastové produkty. Český vývoz je podporován také Ministerstvem průmyslu a obchodu, které má ve významných balkánských městech své zástupce. Roste rovněž kvalita i počet dodavatelů z balkánských zemí, a tak na našich pultech stále častěji nacházíme např. textil, potraviny a kosmetiku z těchto oblastí.

Profesionální a spolehlivá přeprava zásilek na Balkán

Od kartonu po kamion s výhodami sběrné služby a se znalostmi balkánských jazyků a tamní mentality. Svěřte svou zásilku logistické společnosti GTL a máte jistotu, že bude v dobrých rukou.

Více informací najdete na www.gtl.cz.

30.6.2017; Ing. Lenka Čargová

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Desítky případů porušení zákona o hazardních hrách

Foto: Generální ředitelství cel

V září letošního roku proběhla celorepubliková kontrola zaměřená na dodržování zákona o hazardních hrách...

Obsluhující v hernách bydleli

Foto: Generální ředitelství cel

Nelegální činnost provozovali nonstop. Ostravští celníci ze sekce Pátrání provedli v září závěrečnou realizaci...

Odklad zavedení Nařízení o odlesňování

Ilustrační foto: Praha Press

Zemědělci, potravináři i obchodníci společně žádají ministra zemědělství: Vyjednejte odložení Nařízení...

Dotace státu a EU určené na rozvoj nákladní kombinované dopravy

Foto: NKÚ

Podpora státu měla vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou. Místo toho roste silniční...

reklama
reklama reklama reklama