Pro české exportéry a importéry je trh Balkánu stále atraktivnější
Čeští podnikatelé přestávají Balkán vnímat jako nestabilní prostředí a začínají se v posledních letech na tyto trhy více zaměřovat. Období válek je dávno pryč, řada balkánských zemí se stala v posledních letech členy EU a ekonomika těchto států se již také zotavila z krize v roce 2009.
I když nelze na Balkán pohlížet jednotně, protože jsou velké rozdíly mezi západním Balkánem a např. Tureckem, které investovalo i navzdory krizi, něco mají tyto země společné. Jsou to rostoucí investice do dopravní infrastruktury, stavebnictví, retailu a do e-commerce.
Nejzajímavějším trhem je v současnosti určitě Turecko, jedná se o atraktivní, rychle rostoucí a dynamický trh se 75 miliony spotřebiteli. Turecko může investorům nabídnout stabilní ekonomické a podnikatelské prostředí. Z hlediska vzájemného obchodu se řadí mezi nejvýznamnější partnery ČR ve středomořském regionu a přitahuje stále více českých exportérů i importérů.
„Turecko je zajímavé i svou strategickou polohu, tvoří bránu mezi Evropou a Asií a zároveň je i vstupem na Blízký východ. Může se navíc pyšnit moderní a rozvinutou dopravní infrastrukturou.", říká Alexandros Koranis, generální ředitel GTL.
Velmi zajímavý pro zahraniční obchod České republiky je ale Balkán obecně. Stále více roste obchodní spolupráce českých firem s řeckými, rumunskými a bulharskými partnery. Především v Rumunsku a Bulharsku založila řada českých firem v posledních letech své pobočky nebo dceřiné firmy. Nyní se navíc stávají tyto státy, resp. jejich námořní přístavy, novou bránou pro čínské zboží mířící do Evropy.
Je zde tedy zajímavý potenciál pro logistické a dopravní firmy, které se specializují na přepravy mezi střední Evropou a Balkánem. Musejí se však začít přizpůsobovat poptávce po intermodální dopravě a měnit svůj vozový park.
„Vnímáme nutnost hledat nová dopravní řešení pro naše zákazníky a tak jsme v letošním roce zahájili spolupráci s tureckou firmou BATU Intermodal, která se specializuje na intermodální dopravu na Balkáně", říká Atanasios Iliopulos, obchodní ředitel GTL.
Mezi nejvýznamnější námořní přístavy na Balkáně patří v současnosti bulharský Burgas a Varna, řecká Soluň, Patras a Pireus a turecký Istanbul, Gemlik, Izmir a Mersin.
„K logistickým výhodám balkánských zemí patří právě možnost kombinace různých druhů dopravy – silniční, železniční a lodní. Pokud se zlepší v tomto regionu infrastruktura a bude zde stabilní politická situace, očekáváme, že půjde na středoevropský trh ještě více čínského zboží nejen z řeckých přístavů, ale například i přes rumunský přístav Constanta namísto tradičních přístavů v západní Evropě," doplňuje Alexandros Koranis.
České zboží má na Balkáně skvělé jméno a tradici. Na Balkán se z ČR nejčastěji vyvážejí stroje, elektronika, sklo a keramika, resp. plastové produkty. Český vývoz je podporován také Ministerstvem průmyslu a obchodu, které má ve významných balkánských městech své zástupce. Roste rovněž kvalita i počet dodavatelů z balkánských zemí, a tak na našich pultech stále častěji nacházíme např. textil, potraviny a kosmetiku z těchto oblastí.
Profesionální a spolehlivá přeprava zásilek na Balkán
Od kartonu po kamion s výhodami sběrné služby a se znalostmi balkánských jazyků a tamní mentality. Svěřte svou zásilku logistické společnosti GTL a máte jistotu, že bude v dobrých rukou.
Více informací najdete na www.gtl.cz.
30.6.2017; Ing. Lenka Čargová
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Desítky případů porušení zákona o hazardních hrách
V září letošního roku proběhla celorepubliková kontrola zaměřená na dodržování zákona o hazardních hrách...
Obsluhující v hernách bydleli
Nelegální činnost provozovali nonstop. Ostravští celníci ze sekce Pátrání provedli v září závěrečnou realizaci...
Odklad zavedení Nařízení o odlesňování
Zemědělci, potravináři i obchodníci společně žádají ministra zemědělství: Vyjednejte odložení Nařízení...
Dotace státu a EU určené na rozvoj nákladní kombinované dopravy
Podpora státu měla vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou. Místo toho roste silniční...