Rozeslané klamavé SMS lákají peníze za zdravotní pomůcky
Zřejmě stovky českých spotřebitelů vyššího věku se dnes staly terčem klamavých SMS zpráv. V nich stojí, že během několika dnů bude příjemcům doručeno zboží v hodnotě stovek až tisíců korun. Ti si ale žádné zboží neobjednali.
Evropské spotřebitelské centrum varuje: neobjednané zboží nepřebírejte a neplaťte.
„V každé SMS je uvedeno jiné zboží za jinou cenu. Jednou jsou to prášky na hubnutí za 1 580 korun a podruhé třeba náplasti za 2 500 korun. Dále jde o fixační pomůcky na pokřivené palce, kapky do uší, ale i přípravek na čištění motoru," uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci. Jen dopoledne se na centrum a poradenskou linku ČOI obrátilo více než třicet spotřebitelů s otázkou, co mají v této situaci dělat.
Šablona textu je vždy podobná, např.: „Vazeny zakazniku, Vase zasilka s (název zboží) byla odeslana a behem nekolika dni bude dorucena (nazev spolecnosti). Pripravte si castku (výše částky) Kc pro dorucovatele. Hezky den!"
Někteří volající sdělili, že si stejné nebo podobné zboží objednali před několika lety. „SMS zpráva ale není podepsaná a není uvedeno ani číslo či adresa odesílatele, a tak jsou zmatení. Zjistili jsme, že je kontaktovala polská logistická společnost, která distribuuje většinou zdravotní pomůcky a přípravky pro lidi ve vysokém věku. Tato skupina spotřebitelů patří mezi nejzranitelnější – hrozí tedy, že by mohli doručené zboží převzít a zaplatit. Proto jsme považovali za nutné informovat média a veřejnost co nejdříve," vysvětluje Ondřej Tichota.
Centrum eviduje i jiné stížnosti na tuto polskou logistickou společnost, která od spotřebitelů nepřijala odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu na dálku a nevrátila jim peníze. Při mimosoudním řešení těchto sporů má ale 100% úspěšnost díky spolupráci s kolegy z Evropského spotřebitelského centra Polsko. Těm se zatím společnost nepodařilo kontaktovat s žádostí o vysvětlení k dnes odeslaným SMS zprávám.
ESC ČR je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, jejíž činnost financují Evropská komise a země, které se na tomto projektu od roku 2005 podílejí. Vedle členských států EU jsou to Norsko a Island. Centra spolupracují na mimosoudním řešení přeshraničních sporů tak, že spotřebitel komunikuje s centrem ve své domovské zemi, které případ posoudí a předá kolegům v zemi podnikatele. Ti pak s podnikatelem vyjednávají smírné řešení konkrétního problému. Služby center jsou bezplatné. ESC ČR působí při České obchodní inspekci. Více informací o činnosti ESC na www.evropskyspotrebitel.cz. Text: Ondřej Tichota
23. 8. 2018, TZ : ČOI
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Již 20 let mamografický screening zachraňuje životy
Mamografický screening pomohl v České republice od svého zavedení v roce 2002 odhalit téměř 62 tisíc nádorů prsu.
Denní datové souhrny ke covidu-19
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s ÚZIS obnovuje vydávání denních datových souhrnů ke covidu-19 a chřipce.
Jak zajistit léky při mimořádné situaci?
SÚKL informuje o možnostech, jak zajistit léky v případech, kdy není možné navštívit lékaře osobně, například...
Unikátní operace mozku půlročního dítěte
Neurochirurgové z FN Brno a Univerzitní nemocnice Ženeva provedli unikátní operaci mozku půlročního dítěte.