Smlouvu s cestovní kanceláří je nutné dobře pročíst, radí dTest
Chystáte se na dovolenou? Pokud se rozhodnete svůj zájezd do hor, za památkami nebo k moři svěřit do péče cestovní kanceláře, zaplatíte o něco více, než kdybyste vše zařizovali na vlastní pěst. Na druhou stranu ale můžete počítat s tím, že budete více chráněni zákonem.
Smlouva či potvrzení od cestovní kanceláře mají obsahovat přesné vymezení smluvních stran, samotného zájezdu, všech zahrnutých služeb, ceny a také stornopoplatků.
„Pro přehlednost i kvůli častým stížnostem zde musí být bližší údaje o ubytování, stravování a dopravě. Samozřejmé by mělo být popsání systému stížností a reklamací včetně způsobu řešení sporů připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Mějte na paměti, že zákon pořadateli zájezdu nejen ukládá určité povinnosti, ale umožňuje jim například zájezd v jistých případech zrušit. Je-li jeho vypravení podmíněno určitým počtem osob, které se ho mají účastnit, může být zájezd v termínu uvedeném ve smlouvě zrušen, nedojde-li k naplnění kapacity.
Dle zákona je možné změnit cenu zájezdu i po uzavření smlouvy, a to až do jednadvacátého dne před odjezdem. Může se tak stát pouze v případě, pokud je to předem domluveno a pokud se před odjezdem zvýší cena dopravy či pohonných hmot, platby spojené s dopravou (letištní či přístavní poplatky), nebo se změní kurz koruny o více než 10 %. Pořadatel musí odeslat oznámení o změně ceny nejpozději 21. den před zahájením zájezdu. Pokud jej pošle později, cena se nemění.
Cenu zájezdu mohou ovlivnit i jiné okolnosti. „V případě, že dojde například k uzavření dohodnutého hotelu kvůli hygieně či požáru nebo pokud přelet do destinace komplikuje bezpečnostní situace nebo povětrnostní vlivy, může pořadatel navrhnout změnu smlouvy, a to včetně případné nové ceny," připomíná Zelený a dodává: „Zákazník má lhůtu na rozmyšlenou, a pokud mu nová nabídka nevyhovuje, může od smlouvy odstoupit a dostane peníze zpět. Pokud ale nereaguje, platí, že se změnou souhlasí."
Zákon zakládá právo cestujícího kdykoliv zrušit smlouvu o zájezdu, není to ale vždy zadarmo. Zákazník může odstoupit bez sankce pouze v případě, že pořadatel porušil některou ze svých povinností. Bude-li důvod odstoupení na straně zákazníka (nemoc, nedostatek dovolené, nenadálá událost), pak většina cestovních kanceláří bude chtít stornopoplatek (odstupné).
Výše storna se liší u každé cestovní kanceláře a s blížícím se datem odjezdu roste. Týden před odjezdem se pohybuje mezi 90 – 100 % ceny zájezdu, tedy zákazník vlastně zaplatí vše, aniž by někam vyjel, služby konzumoval a kohokoliv na místě vytěžoval.
„Pokutu ve výši sta procent ceny zájezdu v případě, že zákazník vůbec neodjede, považujeme ovšem za nepřiměřenou," uzavírá Zelený.
- dTest -
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Průzkum z Národního parku Šumava
Celkem 8 z 10 obyvatel národního parku se považuje za milovníka šumavské přírody a 66 % obyvatel si myslí, že turismus...
Z Prahy přímým spojem do hlavního města Litvy
Společnost airBaltic spustí přímou linku do hlavního a největšího města Litvy Vilniusu, kam bude od 30. března...
Zažijte dovolenou jinak
Monumentální pyramidy v Gíze, drsné stepi Mongolska i do oblak šplhající mrakodrapy Rijádu.
Bezpečná jízda na cestách doma i v zahraničí
Několik dobrých rad odborníků pro bezpečné a plynulé cestování.