Studenti představili svoji vizi městské kolejové dopravy 2050
Tramvaj bez řidiče? Tak by mohla vypadat tramvaj, která bude za tři desítky let brázdit ulice měst.
Na to svými návrhy autonomních tramvají odpověděli studenti Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara společně se svými kolegy z fakult strojní, zdravotnických studií a ekonomické.
Téma zadala společnost Škoda Transportation, s jejímiž zástupci studenti své interdisciplinární týmové semestrální práce konzultovali. Svoji vizi budoucnosti městské kolejové dopravy zpracovali studenti v rámci mezifakultního výukového projektu DESING+, probíhajícího každoročně na Západočeské univerzitě v Plzni (ZČU).
Jaké systémy a materiály se budou používat? Jak se dynamicky řízená doprava projeví v designu? Jakou zvolit velikost vozů? Jak vytvořit pro cestující příjemné prostředí? Co očekává provozovatel, cestující a další účastníci provozu? Budou mít důvěru ke stroji bez řidiče? Na tyto otázky studenti hledali odpovědi ve spolupráci s odborníky ze společnosti Škoda Transportation.
Tramvaj jako přátelský robot
První tým navrhl autonomní tramvaj na vodíkový pohon, která by pomocí čističky ovzduší zároveň zlepšovala kvalitu vzduchu ve městě. Konstrukce tramvaje počítá pro případ krizové situace se skrytým místem pro řidiče.
Designér Kryštof Rozumek představil inovativní řešení interiéru, kde se pomocí zvýšených bočnic snažil navodit pro sedící pasažéry pocit bezpečí. Tyto prvky zároveň zpevňují celý skelet navrženého vozu. Difuzně osvětlený strop a obložení přírodním materiálem dotvářejí příjemnou atmosféru ve voze. Student navrhl také takový systém držení, který má přimět cestující uvolnit po nastoupení do tramvaje prostor dveří. V exteriéru použil druhý designér v týmu David Muk jednoduché zaoblené tvary se zvýrazněním prostoru dveří. Cílem bylo vytvořit tramvaj jako přátelského robota, který lidem nabídne pohodlné cestování v klimatizovaném prostoru a s řadou užitečných služeb a který navíc díky automatizovaným externím defibrilátorům či SOS komunikátorům může fungovat i jako „pojízdný záchranář".
Tramvaj jako umělecký objekt
Druhý tým zvolil pro svoji tramvaj bez řidiče bateriový pohon. Designéři Tomáš Cibulka a Tereza Machů navrhli tramvaj celkové délky 12 metrů, opatřenou měchy, které slouží jako deformační zóny a jsou schopny pohltit energii případného čelního nárazu.
„Hodně jsem se inspiroval moderní architekturou," říká Tomáš Cibulka, který navrhoval exteriér tramvaje. „Tramvaj by měla být jako socha, umělecký objekt, který povýší estetickou úroveň města," přibližuje. Požadovanou variabilitu interiéru zajistila Tereza Machů vysunovacími sedačkami, které například po větším koncertě či fotbalovém zápase budou zatažené, aby tramvaje byly schopné pojmout co nejvíce pasažérů."
28. 2. 2020; TZ: ZČU
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Využívání produktů z konopí ve výživě zvířat
Produkty z konopí mohou ve výživě zvířat nahradit sójovou a rybí moučku. V posledních letech se dostává do popředí...
Autonomně řízené drony
Špička českého výzkumu v oblasti autonomně řízených dronů postoupila do finále soutěže v Německu. Tým z FEL...
V kampusu MENDELU přibude další zelená střecha
V areálu Mendelovy univerzity v Brně přibude v rámci rekonstrukce nová zelená střecha na části budovy C. Přípravy...
Nový senzor pomůže při senoseči odhalit v porostu mláďata
Školní zemědělský podnik v Žabčicích bude využívat automatizovaný asistenční systém na žacích lištách při...