Studenti VUT představili letošní formuli
Stavbu Dragona e2 brzdila krize v dodavatelských řetězcích.
Od návrhu až po hotový monopost schopný vyrazit na závodní okruh: za devět měsíců zvládli studenti VUT přivést na svět elektrickou formuli Dragon e2. Soutěžit s ní budou v celosvětovém seriálu Formula Student, kde se pokusí nejen obhájit pozici nejlepšího českého týmu, ale také vylepšit své loňské umístění ve světovém žebříčku.
Mladí konstruktéři z TU Brno Racing se letos kromě protiepidemických opatření museli vypořádat i s výpadky v dodávkách komponent, které jim práci značně komplikovaly.
„Dragon e2 je naše první elektrická formule, kterou jsme připravovali novou od návrhu až do finální podoby. Začali jsme v září návrhovou fází, která trvala zhruba čtyři měsíce. Návrh musí být propracovaný opravdu do detailu: vše, co je v něm uvedeno, musí být i na autě. Pak jsme objednali díly a začala samotná stavba monopostu,“ vysvětluje letošní vedoucí týmu Ema Záňová, která je zároveň první ženou v čele týmu studentské formule v Česku.
Auto vzniká v dílnách na Fakultě strojního inženýrství, kde má tým své zázemí. Co jde, vyrábí si studenti sami, na celém monopostu je jen pár částí, které jsou koupené.
„Kupujeme například bezpečnostní pásy, gumy a potom kabely a konektory. Všechno ostatní, jako odlitky, obráběné díly, celá karoserie, to vše je náš návrh a výroba,“ říká Záňová a dodává, že členové týmu na tvorbě monopostu strávili celkem 40 545 hodin práce.
Letos se studenti u konstruování formule zapotili víc než obvykle. I jejich práci zkomplikovala krize v dodavatelských řetězcích, která postihla také automobilový průmysl a výrobu elektroniky.
„I když jsme ke každému řešení měli plán B, někdy jsme museli vymyslet doslova plán F. Například když jsme navrhovali kabeláž auta, byla dodací lhůta dva a půl týdne, když jsme díly objednávali, byla dodací lhůta devatenáct týdnů,“ popisuje krušné chvíle Záňová.
Mládí přeje inovacím
Po loňské sezoně skončil tým mezi elektrickými formulemi na 36. příčce na světě, ze sedmi českých univerzitních týmů byli TU Brno Racing nejlepší.
„Loni jsme stavěli dvě formule, z nich elektrickou vůbec poprvé, takže naše umístění bereme jako velký úspěch. A samozřejmě věříme, že se budeme dál zlepšovat,“ říká Záňová.
Kategorii spalovacích motorů s letošní sezonou tým definitivně opustil.
3. 6. 2022; TZ: Vysoké učení technické v Brně
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Využívání produktů z konopí ve výživě zvířat
Produkty z konopí mohou ve výživě zvířat nahradit sójovou a rybí moučku. V posledních letech se dostává do popředí...
Autonomně řízené drony
Špička českého výzkumu v oblasti autonomně řízených dronů postoupila do finále soutěže v Německu. Tým z FEL...
V kampusu MENDELU přibude další zelená střecha
V areálu Mendelovy univerzity v Brně přibude v rámci rekonstrukce nová zelená střecha na části budovy C. Přípravy...
Nový senzor pomůže při senoseči odhalit v porostu mláďata
Školní zemědělský podnik v Žabčicích bude využívat automatizovaný asistenční systém na žacích lištách při...