Třetina dovážených ojetin má jiný původ

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza ukázala, že třetina vozidel ve skutečnosti pochází z jiné země, než uvádí prodejce v inzerci.

Nadpoloviční většina vozidel má deklarovaný původ v Německu, ale reálně pochází ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy a států bývalého Sovětského svazu.

Z prověřeného vzorku 71.358 dovážených vozidel mělo v inzerátech 39 148 (55 %) uvedenou zemi původu Německo, 7 891 (11 %) Itálii, 4 698 (7 %) Rakousko, 3 998 (6 %) Francii. Po prověření skutečné země původu byla nesprávně uvedena země u 21 838 vozidel, tedy u 31 % z celkového počtu prověřovaných dovážených vozidel. Ve skutečnosti bylo z Německa dovezeno jen 28 672 (40 %) vozidel a na druhé straně nejvíce vzrostly počty dovážených vozidel z Řecka, Španělska, Chorvatska, Rumunska, Běloruska a Bulharska.

„Byli jsme sami při analýze překvapeni, jak rozsáhlý je tento druh podvodu. Opět se ukazuje, že trh s ojetými vozidly trpí mnoha problémy, které jsou často ve stínu mediální komunikace problematiky stočených tachometrů," komentoval výsledky analýzy ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. „Nesprávná země původu vozidel je prodejci záměrně uváděna pro zvýšení šance prodeje, tedy i prodejních cen v ČR. Na české zákazníky působí daleko lépe a důvěryhodněji auto, které jezdilo v Německu nebo Rakousku, než např. v Řecku nebo Chorvatsku. Ve skutečnosti jsou do ČR dováženy ojetiny ze zemí s globálními ekonomickými problémy v rámci EU a mimo EU ze zemí východní Evropy. Auta z těchto zemí mají často problémy, jako jsou zpronevěry, špatný technický stav, nezdokumentovaná historie a navíc se masivně stáčejí," řekl Martin Pajer.

Jak je tento podvod v praxi realizován?

„Vozidlo původem např. z Rumunska se před dovozem do ČR krátce zaregistruje v SRN, kde dostane německý technický průkaz a registrační značky a následně je pak v ČR přihlášeno jako dovoz ze SRN. Jako země původu je pak uvedeno Německo i v českém technickém průkazu. Pro přikrášlení stačí jen zapsat do servisní knihy pár falešných servisních záznamů z německých servisů a původ a historie vozu jsou naprosto dokonalé. Proto je důležité nechat si prověřit původ vozidla v zahraničí, kde se zjišťuje, zda a jak dlouho bylo vozidlo v dané zemí registrováno," doplnil Martin Pajer.

17.3.2017; TZ: Cebia, spol. s r.o.

Komentáře

K článku bylo přidáno 3 komentáře.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Karel 24.3.2017 19:56

Zákony se dělají pro lobisty nikoliv pro lidi, už byste si mohli zvyknout.

Petrák 24.3.2017 16:41

Vážená paní Novotná, proč čekáte v naší zemi zázraky?

Novotná 21.3.2017 20:30

Hromady zákonů a jejich přepisování, to vidíme skoro denně. Články tohto typu očividně napovdají o tom, že podvodníci kolem aut mají zelenou. Jen kolikrát se psalo o stáčení tachometrů. Kdyby za to bylo vězení, určitě by si to jen tak "šikulové" nedovolili. Nemluvě o naší matičce sttověžaté, kde taxikáři stále okrádají turisty i místní a neděje se nic. Středověk by asi byl řešením se svými tresty.

Kabely pro jaderné elektrárny budou bezpečnější a vydrží déle

Kabely pro jaderné elektrárny budou bezpečnější a vydrží déle/UTB

Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných...

Pěstitele drtí levné dovozy i vrtochy počasí

Ilustrační foto: Praha Press

Na tržbách za obiloviny a olejniny letos přijdou o 7 miliard korun.

Myslivecký zákon povede k přemnožení zvěře

Foto: pixabay.com

Novela mysliveckého zákona, kterou mají v září projednat poslanci, vzbuzuje u zemědělců oprávněné obavy, že...

Potřebujeme novelu mysliveckého zákona

Morten Schultz - Hunting and wildlife/wikipedia

Hlavním cílem novely zákona o myslivosti, kterou připravilo Ministerstvo zemědělství, je snížit vysoké stavy spárkaté...

reklama
reklama reklama