Vzpomínková výstava Karafiáty a samet

Překvapivé podobnosti, paralely i paradoxy převratných událostí Portugalska a Československa objevujte na výstavě: KARAFIÁTY A SAMET umění revoluce v Portugalsku a Československu (1968–1974–1989).

Hranice svobodného kontinentu i hranice epochy – karafiátová a sametová revoluce jako první a poslední z „třetí vlny" demokratických revolucí a jejich odraz ve výtvarném umění. Kurátorky výstavy: Sandra Baborovská (GHMP), Adelaide Ginga (MNAC, Lisabon).

Kurátorský projekt Karafiáty a samet / Umění a revoluce v Portugalsku a Československu

představuje první souhrnnou přehlídku portugalského vizuálního umění v Česku koncipovanou v historicko-politickém dialogu s československými umělci. Společným východiskem je rok 1968, doba pražského jara v Československu a v Lisabonu jara Marcela Caetana. Tento rok představoval první záchvěv nadějí v konec stávajících nedemokratických režimů. Nadějí, které v Československu zmařila sovětská okupace a v Portugalsku pokračování koloniální války. Roky 1974 a 1989, data pokojných revolucí, poté přinesly oběma státům svobodu. Karafiátová revoluce v Portugalsku se odehrála 25. dubna 1974 a sametová revoluce v Československu 17. listopadu 1989.

Výstava uvádí díla československých a portugalských uměleckých osobností, jež reagovaly na totalitní režimy a měly zásadní vliv na formování současného umění obou zemí. Současné reflexe českých a portugalských umělců vedou k zamyšlení nad otázkou revoluce a totality.

Časová osa odráží zpravodajské materiály tehdejší Československé televize, soudobý tisk, literaturu, plakáty a dokumentární fotografie. To vše v kontextu s vybranými uměleckými díly. Výstavní projekt je rozčleněn do částí věnovaných existenciálním projevům, tělesnosti, happeningům, performance, akčnímu umění a vizuální poezii.

Prizma karafiátové revoluce ukazuje naši sametovou revoluci a prožitou totalitu z odlišného pohledu. Ikonografie a jednotlivé symboly se liší ve svém vyznění či dokonce stojí v přímém kontrastu.

Kurátorky výstavy: Sandra Baborovská (GHMP), Adelaide Ginga (MNAC, Lisabon), odborný poradce: Pavel Szobi, architekt: Zbyněk Baladrán, grafické řešení: Studio Anymade.

Záštitu nad výstavou převzaly portugalská velvyslankyně Její Excelence Manuela Franco a Hana Třeštíková, radní hl. m. Prahy pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu.

Výstava potrvá do 29. 9. 2019, Galerie hlavního města Prahy, Městská knihovna, 2. patro, Mariánské náměstí 1, Praha 1

Otevřeno denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin, čtvrtek do 20 hodin.

SN

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Pražský vítěz Adapterra Awards 2024

Pavilon environmentálních studií ČZU Autor: Nadace Partnerství – Adapterra Awards (Vojta Herout)

Zvítězila budova pro výzkum i výuku s fasádou osázenou tisíci rostlinami.

Výstava Ženy na bojištích

Výstava Ženy na bojištích/VHÚ

U průchodu Armádním muzeem od cyklostezky je volně přístupná výstava Ženy na bojištích a v zázemí.

Výstava Olympijské příběhy v Praze

Výstava Olympijské příběhy/ Národní muzeum

Výstavou Olympijské příběhy připomene Národní muzeum úspěchy českých sportovců za posledních více než 100...

Letečtí záchranáři mají v Praze novou moderní základnu

z otevření nové základny leteckých záchranářů v Praze Ruzyni Autor: MHMP

Byli unikátem na území tehdejšího Československa a po více jak 37 letech od prvního vzletu nyní letečtí záchranáři,...

reklama reklama
reklama reklama