Český export vzrostl
Index Exportu – růst navzdory potížím v dodavatelských řetězcích.
Český export si v posledním čtvrtletí minulého roku vedl nad očekáváními. V prosinci vzrostl meziročně o necelých 18 % (národní metodika), tedy nejrychlejším tempem od července 2014. Hlavní podíl na výsledku měla motorová vozidla, jejichž vývoz byl meziročně vyšší o 20,4 miliard Kč. I přesto se ale obrovské ztráty z jarních měsíců nepodařilo zcela dohnat. Za celý loňský rok export ztratil 166 miliard Kč, přičemž za prvních osm měsíců ztráta ještě činila 268 miliard Kč.
Poslední výsledky „měkkých“ indikátorů u důležitých obchodních partnerů, jako třeba v Německu, příjemně překvapily.
„Tamní šetření mezi nákupními manažery ve zpracovatelském sektoru (PMI) ukázalo na pokračující expanzi výroby, a to navzdory potížím v dodavatelských řetězcích způsobených pandemií,“ upozorňuje David Vagenknecht, analytik Raiffeisenbank a.s. „Pozitivně překvapil i výsledek německého Ifo indexu, další proměnné, o kterou se Index Exportu opírá,“ dodává Vagenknecht.
Výhled do jarních měsíců je tak podle aktuálního výpočtu indexu optimistický. Je však třeba připomenout, že značnou roli v predikovaném meziročním růstu sehraje velmi nízká srovnávací základna: loni v dubnu se objem vývozů propadl o 38 % a v květnu téměř o 29 %. Riziko pro horší, než predikovaný vývoj exportu představují sílící komplikace v dodavatelských řetězcích, které nepříznivá domácí epidemická situace ještě umocňuje. Názorným příkladem jsou citelná zdržení na česko-německých hranicích.
„Lze tak počítat s tím, že aktuální problémy týkající se chybějícího výrobního materiálu či prodlužování dodavatelských lhůt by se mohly ještě prohloubit,“ dodává David Vagenknecht.
Ve hře jsou však ještě další „neznámé“, které se mohou negativně propsat do výsledků exportu.
„Rizikem jsou úvahy polského ministerstva zdravotnictví uzavřít státní hranici s Českou republikou, což by velmi negativně ovlivnilo zejména počet dělníků v příhraniční oblasti,“ upozorňuje Otto Daněk, místopředseda Asociace exportérů.
Další hrozbou jsou aktuálně narůstající problémy s námořní dopravou.
„Jedná se o velký deficit disponibilních kontejnerů, přičemž v důsledku toho jsou beznadějně „vyprodány“ všechny termíny na březen a velká většina termínů i na duben. Navíc raketově roste cena za jejich přepravu na lince Evropa – Asie a zpět,“ dodává Otto Daněk.
25. 2. 2021, TZ: Raiffeisenbank a.s.
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Kabely pro jaderné elektrárny budou bezpečnější a vydrží déle
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných...
Pěstitele drtí levné dovozy i vrtochy počasí
Na tržbách za obiloviny a olejniny letos přijdou o 7 miliard korun.
Myslivecký zákon povede k přemnožení zvěře
Novela mysliveckého zákona, kterou mají v září projednat poslanci, vzbuzuje u zemědělců oprávněné obavy, že...
Potřebujeme novelu mysliveckého zákona
Hlavním cílem novely zákona o myslivosti, kterou připravilo Ministerstvo zemědělství, je snížit vysoké stavy spárkaté...