Spolupráce v oblasti přeshraniční železniční dopravy

Zajíždění vlaků do příhraničních oblastí s Polskem zjednodušuje od srpna dohoda drážních úřadů.

V polovině srpna podepsaly polský Urzęd Transportu Kolejowego (UTK) a český Drážní úřad (DÚ) dohodu o spolupráci v oblasti přeshraniční železniční dopravy. Obsahem dohody je zajištění společného dohledu nad železničními podniky a provozovateli dráhy s přeshraniční činností a stanovení pravidel pro zajíždění do pohraničních stanic obou států. V rámci dohody byly zároveň dosavadní stanice nacházející se na peážních dráhách předefinovány na příhraniční stanice.

„Dohoda s Polskem je dohodou o spolupráci, kterou Drážní úřad uzavřel. Intenzivní jednání probíhají také s Německem a Rakouskem. Hlavním smyslem dohod je podpořit bezpečnost a interoperabilitu železnic a zjednodušit dopravcům pohyb železničních vozidel při zajíždění do pohraničních oblastí sousedních států,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Uzavření dohod o spolupráci s vnitrostátními bezpečnostními orgány sousedních států vyplývá ze směrnic Evropské unie o bezpečnosti železnic a interoperabilitě železničního systému v EU v návaznosti na zavedení 4. železničního balíčku. V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční provoz týká.

Pokud má dopravce vydané jednotné osvědčení o bezpečnosti pro Českou republiku či Polsko nebo o něj aktuálně žádá, podá zároveň žádost o rozšíření oblasti působení do příhraničních stanic, které jsou vyjmenovány v dohodě. I když se požadavek na rozšíření zadává standardním způsobem přes portál One-Stop Shop, schválení řeší již jen národní drážní úřady podle podmínek uzavřené dohody. Jednotná osvědčení o bezpečnosti, která byla vydána před platností dohody, jsou platná v souladu s podmínkami v době jejich vydání a případná žádost o rozšíření je pouze doplní.

Dohoda o spolupráci s Polskem řeší i společný dohled, který znamená sestavení plánu společných státních dozorů i výměnu informací souvisejících s bezpečnostní železničního provozu.

V dohodě s Polskem se vymezenými úseky rozumí tratě:

Chałupki – Bohumín os. n., ChałupkiBohumín – Vrbice, Cieszyn – Český Těšín, Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy – Mikulovice, Kamienna Góra – Královec, Międzylesie – Lichkov, Mieroszów – Meziměstí, Szklarska Poręba Górna – Harrachov, Zawidów – Višňová, Zebrzydowice – Český Těšín, Zebrzydowice – Petrovice u Karviné, Hrádek nad Nisou – Žitava– Varnsdorf – Hrádek nad Nisou.

28. 8. 2023, TZ MD ČR

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Průzkum z Národního parku Šumava

Šumava/MŽP

Celkem 8 z 10 obyvatel národního parku se považuje za milovníka šumavské přírody a 66 % obyvatel si myslí, že turismus...

Z Prahy přímým spojem do hlavního města Litvy

Foto: Letiště Praha, a.s.

Společnost airBaltic spustí přímou linku do hlavního a největšího města Litvy Vilniusu, kam bude od 30. března...

Zažijte dovolenou jinak

Foto: Letiště Praha

Monumentální pyramidy v Gíze, drsné stepi Mongolska i do oblak šplhající mrakodrapy Rijádu.

Bezpečná jízda na cestách doma i v zahraničí

Ilustrační foto: pixabay

Několik dobrých rad odborníků pro bezpečné a plynulé cestování.

reklama
reklama reklama reklama