Operátoři už dávno mohou měnit smlouvy, jak chtějí

Včera byla ve Sbírce zákonů vyhlášena novela zákona o elektronických komunikacích, která oklešťuje práva jak spotřebitelů, tak živnostníků a drobných podniků. Po uplynutí patnáctidenní lhůty pro nabytí účinnosti zákona nebude pro živnostníky od operátorů snadného úniku.

dTest: Konec ochrany živnostníků před operátory

Půjdete-li do obchodu jako běžný člověk, jste spotřebitelem s výraznou právní ochranou. Vezmete-li si na sebe montérky a do smlouvy uvedete IČ, už jste profesionál, který si musí dávat pozor. Loňské výdobytky, které přinesla novela poslance Husáka pro všechny zákazníky, se operátorům nelíbily a u poslanců si prolobbovali výraznou změnu.

„Rozdíl mezi spotřebitelem a živnostníkem je opravdu minimální, jako jednotlivci mají vůči operátorům slabé postavení. Těžko si vyjednají individuální podmínky jako velké společnosti," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu. A dodává: „Za 14 dní mohou operátoři smlouvy změnit tak, aby si pod vysokými pokutami své zákazníky udrželi". Kdo tedy chce ukončit smlouvu s operátorem s pokutou „jen" 1/5 zbývajících paušálů, neměl by váhat, změny mohou následovat velmi rychle.

Nejkritizovanější změna, kterou novela přináší, se týká všech, jak podnikatelů, tak spotřebitelů. Operátoři už dávno mohou měnit smlouvy, jak chtějí. Zatím je v tom ale omezovala možnost zákazníka odstoupit, pokud se měnila podstatná náležitost, kterou jmenoval zákon.

„Při každé změně zákonem určených ustanovení musel operátor zákazníka poučit, že může od smlouvy odstoupit. Nově operátor bude sám vyhodnocovat, zda je změna podstatná, nebo ne a jestli zákazníka, který má smlouvu na dobu určitou, poučí o možnosti odejít," vysvětluje Borovička.

Lze předpokládat, že většina změn bude pro operátory banální, a tak jen uveřejní na svém webu oznámení, že změnili podmínky. Zákazníci se smlouvami na dobu neurčitou se tak o změně ceny za volání mohou dozvědět až ve chvíli, kdy jim přijde vyúčtování. Tato úprava odporuje právu EU a České republice tak hrozí postih.

Podnikatelé si budou muset dát daleko větší pozor na rozhovory se zástupci operátorů po telefonu. Dnes platí, že pokud uzavřete nebo změníte smlouvu po telefonu, musí operátor poskytnout informace o smlouvě elektronicky nebo v listinné podobě a každý zákazník má 14 dní na odstoupení od smlouvy.

„Často telefonista neřekne úplně vše a odkáže na podmínky," říká Borovička a vysvětluje: „Už jenom tím, že zákazník řekne ‚mám zájem' nebo ‚chci to vyzkoušet', operátor dovodí souhlas a změní smlouvu, pro podnikatele ale už nebude cesty zpět."

Poslanci operátorům ulehčili i tím, že nebudou muset své zákazníky z řad podnikatelů upozorňovat na automatické prodloužení smlouvy. Kdo si nedá pozor, bude muset nedobrovolně a pod hrozbou pokut vydržet u svého operátora třeba další dva roky.

TZ: dTest

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Rizika využívání kovů v zemědělství

Ilustrační foto: pixabay.com

Studie brněnských vědců varuje před riziky využívání kovů v zemědělství.

Pesticidy v krajině

Ilustrační foto: pixabay.com

Na distribuci pesticidů v krajině má vliv jak hospodaření, tak druh přírodního stanoviště, ukázala studie LDF...

Fiktivní faktury odhaleny

Foto: Generální ředitelství cel

Podvodem si na fiktivních fakturách přišli na dvacet sedm milionů korun. 

Desítky případů porušení zákona o hazardních hrách

Foto: Generální ředitelství cel

V září letošního roku proběhla celorepubliková kontrola zaměřená na dodržování zákona o hazardních hrách...

reklama
reklama reklama reklama