Zjištění průzkumu spotřebitelského klimatu GfK v Evropě: Začíná převládat optimismus
Ekonomika Evropské unie začíná znovu růst. Spotřebitelé doufají, že ekonomická krize bude letos konečně překonána. Ukazatel spotřebitelského klimatu v EU tento trend jasně odráží a v prvním čtvrtletí 2014 vzrostl o 0,8 bodu. Nyní dosahuje hodnoty 8,4 bodu. Toto jsou výsledky průzkumu spotřebitelského klimatu GfK ve čtrnácti evropských státech.
Optimismus, který nyní začíná převažovat u mnoha evropských spotřebitelů je zcela odůvodněný. Téměř ve všech zemích zastoupených v průzkumu mají ukazatele ekonomických a příjmových očekávání, jakož i ukazatel ochoty nakupovat, vzestupný trend. V mnoha zemích dosahují úrovně, která nebyla zaznamenána po celé roky.
Ukazatel spotřebitelského klimatu v celé EU (28 zemí) stoupá taktéž. V březnu byl na úrovni 8,4 bodu, což znamená v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšení o 0,8 bodu a současně nejvyšší hodnotu od dubna 2008. Přesně před rokem tento ukazatel činil -3,3 bodu.
Česká republika: příjmová očekávání na nejvyšší úrovni za posledních 7 let
Spotřebitelé v České republice očekávají během příštích měsíců nejen zlepšení celkové ekonomické situace, ale též zlepšení situace vlastní. Od konce roku ekonomická očekávání vzrostla téměř o 10 bodů a jsou teď na úrovni 18,4 bodu. Je to nejvyšší číslo od roku 2007. Od března 2013 tento ukazatel stoupl skoro o 36 bodů.
Česká ekonomika je ve fázi oživení. Hlavním znakem růstu je export automobilů. V první půlce loňského roku se automobilový průmysl vyvíjel negativně, obrat směrem k růstu byl však zaregistrován již v druhé půlce loňského roku, a je stále na vzestupu i letos. Na vzestupu byla ale i nezaměstnanost, která se v lednu a únoru roku 2014 dostala na nejvyšší úroveň (8,6 procenta) oproti roku 2013. V březnu došlo k mírnému snížení nezaměstnanosti na 8,3 procenta a to díky letošní mírné zimě, ale též to byla reakce i na oživující se ekonomiku.
V prvním čtvrtletí roku 2014 se zlepšila i příjmová očekávání: ukazatel je nyní na hodnotě 29,1 bodu, což znamená nárůst od prosince téměř o 7 bodů a současně nejvyšší hodnotu od února 2007. Ještě před rokem byl tento ukazatel na úrovni -3,3 bodu.
I když hodnoty ukazatele vyjadřujícího ochotu nakupovat jsou stále ještě záporné na úrovni -17,5 bodu, trend je pozitivní, neboť od prosince se tento ukazatel zvýšil o 9,4 bodu a ve srovnání s březnem 2013 stoupnul o 12 bodů.
TZ: GfK
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Rizika využívání kovů v zemědělství
Studie brněnských vědců varuje před riziky využívání kovů v zemědělství.
Pesticidy v krajině
Na distribuci pesticidů v krajině má vliv jak hospodaření, tak druh přírodního stanoviště, ukázala studie LDF...
Desítky případů porušení zákona o hazardních hrách
V září letošního roku proběhla celorepubliková kontrola zaměřená na dodržování zákona o hazardních hrách...